Søg by eller postnr.
facebook

Karrosseriskader

Konstruktionen på nye biler bliver mere og mere avanceret og benytter sig af den seneste teknik. Derfor er det vigtigt, at en pladesmed på et findværksted også er med fremme. Det kræver, at pladesmeden løbende videreuddannes i den seneste teknik og er i besiddelse af det korrekte udstyr.

Adgang til bilfabrikkernes data

Findværkstederne bruger forsikringsselskabernes opgørelsessystem (Autotaks), hvor alle data og billeder på et karrosseri er at finde. Det er bilfabrikkerne, der leverer data og billeder til Autotaks. Det er på denne måde, at forsikringsselskaberne sikrer sig, at karrosseriskader, og også almindelige skader på forsikringstagernes biler, bliver udført korrekt og med angivelse af prisen på skaden.  

 
Punktsvejsning - for den teknisk interesserede
 
På en Volvo XC 90 er der fx brugt mere HSS boron-stål end normalt. HSS boron-stål er det hårdeste stål, der bru­ges på en bil, og det kræver, at man er omhyggelig med at punktsvejse med de korrekte parametre.
På markedet findes der flere leverandører af dette udstyr. En af disse er Car-O-Liner, som har programmer til sin punkt­svejser, som hjælper med at checke isolationen mellem pladerne. Via datablade, får du information om stålets hårdhed rundt om på bilen. I dag kan en pladesmed få brug for tryk på op til 520 kg og 13.000 amp. Er trykket f.eks. ikke indstillet korrekt - kommer der en visuel advarsel frem.
Svejser du på normal vis med CO2 eller med for lavt tryk, overholder du ikke for­skrifterne fra bilfabrikkerne, og dermed det sik­kerhedsmæssige aspekt.

Løbende videreuddannelse i den seneste teknik er et krav.


Vi hjælper også med forsikringsskader.