Søg by eller postnr.
facebook

Service på nye biler uden garantien bortfalder

Når du har købt en fabriksny bil - så skal den alt efter, hvad servicebogen foreskriver - til service efter et vist antal kilometer eller efter en tidsgrænse. Reglerne for hvem der må udføre service på nye biler er blevet frie efter at Forbrugerombudsmanden indgik forlig med importøren i den såkaldte " Nissansag" i 2002/2003.        
 
Det betyder, at du ikke behøver at komme hos den forhandler, du købte bilen af for at få den serviceret. Det kan et frit autoværksted også hjælpe med. En betingelse er, at service udføres efter de forskrifter, som det enkelte mærkes bilfabrik/importør foreskriver, og det sørger dit findværksted for.
 
Det er vigtigt, at du overholder bilfabrikkernes krav til serviceeftersyn (det drejer sig om at du kommer rettidigt ind med bilen til service f.eks. er der måske 1 år imellem service og eksempelvis 20.000 km. Det er meget vigtigt, at du overholder disse grænser. Kører du mange kilometer i løbet af et år, eller kører du færre kilometer inden året er gået, kan du opleve, at garantien/reklamationsretten bortfalder. 
 

Bil under garanti. Der er enten en tidsgrænse eller en kørt kilometergrænse.